نکات آموزنده زندگی کردن

این وبلاگ صرفابرای بهتر زندگی کردن است و نکات کلیدی آموزنده در این وبلاگ وجود دارد.

نکات آموزنده زندگی کردن

این وبلاگ صرفابرای بهتر زندگی کردن است و نکات کلیدی آموزنده در این وبلاگ وجود دارد.

آخرین مطالب
سه شنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۰۸:۴۵ ق.ظ

نکته46

از "داستان درمانی" چه می‎دانید؟

داستان درمانی یک واژه قدیمی است و مفهوم اساسی آن بازپروری از راه خواندن است.

فکر کتاب درمانی از آنجا برمیخیزد که انسان به تعیین هویت با دیگران از راه ادبیات و هنر علاقهمند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، در روش درمان با کتاب، مطالب خواندنی که در اختیار خواننده قرار میگیرد و تأثیر درمانی و شفابخشی دارد.

یک دکترای ادبیات درباره رمانخوانی و تأثیر آن بر روی افراد افزود: رمان یک واقعیت جعل است و همین موضوع به خواننده این امکان را میدهد که بدون صرف عمر برخی از واقعیات را تجربه کند.

بهمن کرمالهی بیان کرد: هر شخصی با خواندن داستان تجربهای شبیه تجربه واقعی را درک کرده به این معنا که رمان انسان را در متن واقعیات قرار میدهد.

وی ادامه داد: رمان و داستان به انسان احساساتی میدهد که شخص بدون ورود به حقیقت و یا حضور در متن داستان آن را درک و تجربه کند.

این دکترای ادبیات اضافه کرد: اگر رمانی دارای نزدیکی قوی با واقعیت باشد، تجربیات ارزشمندی بدون حضور مخاطب به وی ارمغان خواهد داد.

وی با اشاره به گفتههای ارسطو در رابطه با تأثیر تراژدی و حماسه بر روی ذهن مخاطب، افزود: به طور مثال در یک تراژدی فرصتی برای خواننده پیش میآید که خود را جای قهرمان داستان دانسته و احساس کند که همین اتفاق برای خودش در حال رخ دادن است.

کرمالهی تصریح کرد: به همین خاطر "داستانخوانی" سبب میشود که شخص اشتباهات قهرمان تراژدی و یا رمان را در زندگی واقعی خود تکرار کند و از همین منظر است که داستان بر افراد تأثیرگذار است.

این عضو هیئت علمی یادآور شد: رمان به مخاطب و خواننده ابن امکان را میدهد که از تجربه واقعی اتفاقات درون داستان بینیاز باشد و ازطریق همین مهم احساسی پیش میآید که انگار شخص خواننده فرصتی دوباره برای جبران بدون صرف عمر دارد.

وی با اشاره به اینکه رمان میتواند جایگزین بسیار مناسبی برای برخی از سرگرمیهای خطرناک جوانان در دنیای امروزی باشد، گفت: یکی از ضروریات آثار هنری جذابیت است؛ اثر هنری علاوه بر سرگرمی، پیامهای اخلاقی و انسانی نیز به دنبال دارد.

  • محمدوحید اسکندری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی